Воскресенье, 05.05.2024, 01:05:31   Приветствую Вас, Гость · RSS
Меню сайта
Разделы дневника
Конкурсы [2]
Разное [2]
Юмор [11]
Шигырьләр [18]
Хикәяләр [45]
Книга о воспитании [11]
Каюм Насыри
Татарские народные сказки о животных [39]
Татарские народные волшебные сказки [37]
Татар халык әкиятләре [54]
Татар халык легендалары [37]
Татар халык мифлары [28]
Мәкальләр һәм әйтемнәр [193]
Татар халык иҗаты
Риваятьләр [258]
Татар халык иҗаты
Татар халык табышмаклары [29]
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 6524
Посетители
Онлайн всего: 3
Гостей: 3
Пользователей: 0
 Дневник
Главная » 2011 » Июль » 28 » КАЗАН АЛЫНГАНЫ
КАЗАН АЛЫНГАНЫ
23:24:52
Иске Казан ханлыгы вакытында вә һәм бу яңа Казанның гыймарәтеннән соң барысы ике йөз илле еллап мөселман ханнары кулында Казан шәһәре бик төзек торды. Голәмалары вә мөдәррисләре вә һәм көтепханәләре күп иде вә талибләре күп иде. Ханнарының дошманнары юк иде. Казан ханлыгы мөддәтендә һичбер дошман килеп Казанга кул сузмады. Күп ханнар үттеләр.

Соңыннан Ядгәр хан дигән кеше хан булды. Ядгәр хан вафат булгач, ир баладан хан булырлык кеше берәү дә калмады. Мәгәр бер тугыз яшәр кызы калган иде, шул кызны атасы урынына хан итмәкче булдылар. Бу кыз ханлыкны кабул итмәде. Ирләр барында миңа — кыз кешегә ханлык ни кирәк, дип үзен-үзе һәлак кылды. Ядгәр ханның вафатыннан соң Казан мәмләкәтен вәзир-вөзәра тәдбир кылып торды. Бу форсатта урыс ханнары Казанга күп хәмлә кыла башладылар.

Ядгәр ханның балаларыннан хан булырга сәляхиятле кеше булмагач, Ядгәр ханның нәселеннән Шәгали хан дигән адәм Ядгәр ханнан мокаддәм дә берәр мәртәбә хан булып, урыс кулына плен төшкән иде. Урыс кулында тоткын иде. Ул Шәгали ханны күп акча биреп йолып алдылар вә һәм яңадан ханлыкка утырттылар. Шәгали хан булганнан соң Казанда күп тынычсызлык вә фетнә була башлады. Шәгали хан мөселманнарга күп хыянәт кылды. Урыс ханнары белән дуслашып, алардан күп мал алып, мәмләкәтне карауга күп илтифат кылмады. Үз халкыннан вә һәм үзенең вәзир-вөзәрасы бар да үзенә дошман булдылар. «Хәзинәдәге дарыга су сиптерә»,— диделәр.

Казан тирәсендә моттасил җиде ел сугыш булды. Урыс ханының гаскәре Казанны җиде ел камап яттылар. Бәгъзе кабер ташлары гуаһлык бирәдер: Казан алынмастан мөкаддәм елларда Чуел өязләрендә, Ядрин өязләрендә күп сугышлар булган. Иван Василич Казанны алмак нияте белән бу тарафка күп гаскәр җибәреп, халыкны кырдырган. Шул заманда шәһит булган голәмадән яки башка олуг адәмнәр кабер ташы язып куйдырганнар. Җөмләдән берсе Чуел өязендә Шәгали дигән чуаш авылының зияратында бер таш бар. «Тукыз йөз кырык тукызда... Куҗай углы кяфер тукышындин шәһид...» дип язылган. Моның тарихы 1549 нчы елларга туры киләдер. Моннан башка һәм шул рәвешчә язылган берничә таш бардыр. Бу рисаләнең әүвәлге фасылында бәян кылынды.

Гәрчә ни мөселман халкында, ни урыс халкында Казан вакыйгасы хосусында язылган язулар булмаса да, һичбер халык арасында Казан алынгандагы вакыйгалар бу көнгәчә онытылганы юк. Әлбәттә, зиядә зур сугыш булгандыр. Моңар шаһит бу хосуста бер бәет ишетелгәне бар: «Каладин калая туплар атылды, сучсыздин сучлуя бәлаләр катылды» дигән кабилдән , һәр ике тарафның туплары атылып, җир йөзендә адәм каны елга кебек аккан. Казанка елгасы кан белән катышып аккандыр. Жылан тавыннан башлап Бишбалта урыннары вә гомумән Казанның төшлеккә таба тарафы һәммәсе, Бакалтай аралары урыс гаскәре белән тулы булгандыр. Хәзер дә әзрәк беленәдер.

Бакалтайга таба җирдә Яңа бистәдән Усиягә таба сырланып барган җир күренәдер; урыс гаскәре үр казып яткан җир икән, дип әткәй сөйли торган иде. Урыс гаскәре тарафыннан һәм Казанны алырга гыйлаҗ таба алмыйча, хәйран булганнардыр. Ахры урыс патшасыннан әмер булып, Җылан тавы катында җир астыннан канау ясап, крепость астына дары куеп күтәрткәннәрдер, Наласа картының риваяте буенча, урыс гаскәре Җылан тавыннан казый башлап, берничә вакытлар казыгач, җир астыннан канаудан өсткә таба казып чыгып караганнар, тагы ничә көндә крепостька җитәрбез, дип. Хәзердә шул урында памятник бардыр. Аннан, янә казып килеп, үзләренең чамалары белән крепость астына җиткәч, югары таба казып менгәннәр. Кала эчендәге халык авазы һәм ханнарның сөйләшкәннәре вә кала эчендәге мөселман гаскәренең гөжләп сөйләшкәннәре канау казучыларга ишетелгән, имеш. Шулай итеп, Казан каласын дары белән ваттырып, урыс гаскәре крепостька кергәндер. 1552 нче елда октябрь 2 нче көнендә... ханзадәләрне вә әкябирләрне кайсын үтереп, кайсын әсир кылып һәлак итте. Голәмаларын үтертте. Мәдрәсәләрен яндырды, китап-коръәнне җыеп яндырды, йортларын вәйран итте. Шәһәрлек сыйфаты бер дә калмады.

Калган мөселманнар вә голәма, таләбә , һәркайсы ак кием киеп, Казаннан качтылар. Төрлесе төрле әтрафка йөз тотты, ләкин тау ягына таба китәргә күп җирләрдә урыс гаскәре ятканлык җәһәтеннән мөмкин булмады. Күбесе Җиләкле тау аркылы Галич* тавы юлы тарафына киттеләр. (Җиләкле тау дигәне хәзердә Ягодный ыслабада диерләр) вә бәгъзеләре Арча юлы тарафына юнәлде. Шәгали һәм Арча юлы белән чыгып китте. Казаннан чыгып киткәндә, үзенен вәзир-вөзәрасына үпкәләп-җылап әйткән сүзләре ошбудыр:

Дус, дус дигәнем,
Дус түгел икәнсез.
Дус диебүк йөргәнем.
Бар да дошман икәнсез.
Әй балалар, балалар,
Бездин елап калалар;
Бездин калган малларны
Кяферләр килеп алалар,—

дип җылап, үзенең кавем-кабиләсе белән бер җиргә барып авыл ясап утырды. Шәгали авылы диерләр, хәзер дә Кышкардан ерак түгел бер авыл бардыр. Шәгали ханның кабере һәм андадыр вә бәгъзеләре аннан күчеп, Мәнгәр янына күчеп утырганнардыр. Һәнүздә Мәнгәрнең бер кисәге «Шәгалиески пучинка» дип аталадыр. Вә дәхи бәгъзе Талибләре качып чыгып төрле җирдә, болыннарда, урманнарда мәкам тоттылар.

Иван Василич, Казанны алганнан соң, калган мөселманнарны Казаннан кудырды. Урыс халкыннан гайре кеше монда тормасын, дип әмер кылды. Казанда мөселманнар бик аз калды, һәммә йортларга урыс халкы килеп урнашты.

Ул заманнан калган нәсел хәзердә Казанда бик аз. Бәлки берничә нәсел генә булсалар кирәк. Казан алынган заманнан калган нәселләр кемнәр-кемнәр бардыр, инша алла, эзләп табып бу рисаләнең зәйлендә бәян кылыныр. Рәхмәтулла Әмирхановнын* риваяте буенча, Казан алынган вакытта Казанда байлар, хуҗалар вә сәүдәгәрләр күп икән. Казанга урыс халкы икъдам кылгач , кайсы кая таркалып беткәннәр. Иван Василич, Казанны алып, калган мөселман татарлар белән солых булгач, әмер кылды: «Хуҗалар вә сәүдәгәрләр миңа бәйгать биреп , үз йортларына кайтып утырсыннар»,— диде. Чыгып киткән мөселманнар әйттеләр: «Инде без күчеп чыктык, кире кайтмабыз»,— диделәр.

Иван Василия әйтте: «Алайса коллары хуҗалары йортына керсеннәр»,— диде. Бәгъзе хуҗаларның малайлары, коллары, хуҗаларыннан баш тартып, хәзер йорт безгә ярар дип, кире кайттылар вә һәм Казанда калган бәгъзе мөселманнар йортсыз, җирсезләре Кабан күленең җәнүб тарафы ягына бер урам ясап утырдылар. Хәзердә Шиһаб хәзрәтләр* вә Җиһаншалар* урамыдыр вә һәм бу мәхәллә Казанның иң иске мәхәлләседер. Вә янә берничә елдан соң бәгъзе фәкыйрь-фәкара вә ятим- йөтама җыелышып Иван Василичтан үзләренә урын сорадылар. Иван Василич аларга шәфкать итеп, «вон вам место» дип, Яңа бистә урынын күрсәтте. Яңа бистә урыны болынлык эчендә бер таусу җирдер. Әмма Аитов Мөхәммәтҗан* хәзрәтләренең атасыннан риваять кылган сүздән аңланадыр: «вон вам место» дип күрсәткәне — күлнең төшлеккә таба ягы, Захария урамнары Пләтәнгә чаклы һәммәсе бистәдер. Ягъни шул «место» дигән сүздән бозылып бистә дип аталгандыр. Бу риваятьнең бик дөрес булмагына дәлил түбәндә мәзкүр Касим Шәех хакындагы риваять бардыр. Әмма бу заманда бистә дигән сүз шәһәрнең фанәсе мәгънәсендә истигъмаль кылынадыр . Нитәкки , урысча слобода яки предместье диерләр. Мәсәлән, Каргалыны Сәгыйд бистәсе дигән кебек.

Талиб — шәкерт, укучы.
Мөддәт — вакыт, ара.
Тәдбир кылу — чара күрү; биредә: «идарә итү» мәгънәсендә.
Форсат — уңайлы вакыт.
Хәмлә кылу — һөҗүм итү.
Сәляхият — сәләт, осталык.
Мөкаддәм — элек, алда.
Моттасил — тоташ, өзлексез.
Гуаһлык — шаһитлык, таныклык.
Рисалә — китап, мәкалә.
Фасыл — бүлек.
Зиядә — артык, күп.
Шәһәрдән шәһәргә туплар атылды, гаепсездән гаеплегә бәлаләр яуды.
Кабил — төр, төркем.
Гыйлаҗ — чара.
Әкябир — олылар, зур дәрәҗәле кешеләр.
Таләбә — шәкертләр, укучылар.
Әтраф — тарафлар, яклар.
Ыслабада (слобода) — бистә.
Мәкам тоту — урын табу, урынлашу.
Гайре — башка, бүтән.
3әйл — кушымта.
Икъдам кылу — күчеп килү.
Категория: Риваятьләр | Просмотров: 3658 | Добавил: ilbyak-school | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Наверх
Календарь
«  Июль 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Форма входа
Поиск
Ссылки
Статистика
Рейтинг@Mail.ru
Rambler's Top100
Copyright © 2006—2024 МСОШ с. Ильбяково.
При полном или частичном использовании материалов сайта ссылка на ilbyak-school.ucoz.ru обязательна.
Сайт управляется системой uCoz