Четверг, 09.05.2024, 11:35:59   Приветствую Вас, Гость · RSS
Меню сайта
Разделы дневника
Конкурсы [2]
Разное [2]
Юмор [11]
Шигырьләр [18]
Хикәяләр [45]
Книга о воспитании [11]
Каюм Насыри
Татарские народные сказки о животных [39]
Татарские народные волшебные сказки [37]
Татар халык әкиятләре [54]
Татар халык легендалары [37]
Татар халык мифлары [28]
Мәкальләр һәм әйтемнәр [193]
Татар халык иҗаты
Риваятьләр [258]
Татар халык иҗаты
Татар халык табышмаклары [29]
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 6524
Посетители
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
 Дневник
Главная » 2023 » Ноябрь » 11 » Бала – бавыр ите
Бала – бавыр ите
22:54:51
Һәр баланың язмышы, ягъни киләчәге, бәхете ана кулында, шул ук вакытта, киресенчә, бәхетле картлыгы үзе тәрбияләп үстергән балага бәйле.

Шагыйрь Мөхәммәдъярның “Нуры содур” (“Күңелләр нуры”) поэмасындагы фикерләр аеруча гыйбрәтле һәм уйландырырлык.

Кем эчендә саклый алса оятын,
Бу хәдиснең чыгарыр ул атын.
Бу хәдиснең мәгънәсен яхшы ишет:
Оят иманнан килә ул, и егет.

Кемдер берәүнең ояты булмаса,
Күңеле белән чыннан тәүбә кылмаса,
Ул кешенең зәгыйфь булыр иманы,
Гүзәл дускай, яхшы аңла син аны.

Һәр баланың язмышы, ягъни киләчәге, бәхете ана кулында, шул ук вакытта, киресенчә, бәхетле картлыгы үзе тәрбияләп үстергән балага бәйле.
Әни кеше ничек кенә булса да баласын үстерергә тырыша, аңа бөтен гомерен бирергә әзер. Урсай авылында яшәүче Җәмилә апа Зәки кызыннан язып алынган “Балам өчен” дип аталган мөнәҗәтне телгә алам.

Бар хәсрәтем, бар михнәтем балам өчен,
Хөрмәтем дә, хезмәтем дә балам өчен,
Ялынулар, ялварулар балам өчен,
Янам-көям, барын түзәм балам өчен,
Газиз башым түбән иям балам өчен,
Төнен яхшы көннәр көтәм балам өчен,
Күңелемдә җырлар йөртәм балам өчен.

Баланы бавыр ите дип атау тиктомалдан түгелдер. Бала тудыручы ана үзе генә белеп әйтәдер: бала җанны ярып чыга бит. Исән-сау котылсын, баласының дүрт саны төгәл булсын дип, кемнәр генә бала табучы анага үзенең изге теләкләрен теләми икән?! Баласын тудыра алмыйча, үзләре җан-тәслим кылучыларны, үле бала табучыларны хәзерге көннәрдә дә ишеткәләп торабыз. Бала табу анага бик авыр булса, сабыеның үлеме тагын да кыенрак. Аны бары тик ана гына бөтен тирәнлеге һәм нечкәлеге белән аңлый ала. Берәүгә дә бала хәсрәте күрергә язмасын. Балаларын җуйган аналар арасында акылдан язганнары да юк түгел.

Ленинград блокадасында башыннан ахырына кадәр сугышта булган, без укыган еллардагы мәктәп директорыбыз Рәхим абый Ризатдиновның безгә сөйләгәнен мәңге онытасым юк.

“Ленинград урамнары һәм йорт эче ачтан тилмереп үлгән мәетләр белән тулды. Безгә шул мәетләрне җыеп алып, туганнар каберлегенә күмәргә боерык бирелде. Без, солдатлар, өйдән-өйгә йөреп, мәетләрне алып чыгабыз һәм санитар машинага салабыз. Менә чираттагы йортка кердем, урында баласы белән бер хатын ята. Мин аларны күтәреп алмакчы булдым, ләкин йөрәгем жу итте: саргаеп беткән тире белән сөяктән генә калган, таралырга торган гәүдәнең җаны бар икән! Кулымны аңа тидерүгә, хатын күзен ачып карады, бер сүз дә әйтә алмый. “Балаң исәнме?” – дип сорыйм, җавап бирә алмый. Катып калдым: бала да исән! Көнлек солдат паегым үзем белән иде, 400 г ипине, ике кисәк шикәрне ананың кулына тоттырдым. Карап торам: ана шикәр кисәген авызына каба алырмы? Ничек итсә итте, шикәр кисәген үз янында яткан 4-5 яшьлек баласының авызына сузды һәм каптырды.
Белсәгез иде, мине тудырган әнием исемә төшеп, эчке дөньямны чорнап алды. Менә бит аналар ничек була: үзләре үләргә риза – тик балалары исән калсын. Мин сугышларда йөреп чыныккан солдат булсам да, түзә алмадым, елап җибәрдем. Хезмәттәшем Кравченко килеп керде:

– Ризатдинов, нишләп озакладыгыз? – ди бу.

– Менә, әнисе дә, баласы да исән, лазаретка озатыйк, – дидем мин.

Ана күңеле балада. Кадерлем, иркәм дип сөя аны. Әллә ниләр эшләтердәй була кайчак: “Ашап бетерер идем”, – дип тә куя. Яратуыннан ни әйткәнен дә сизми кала. Ә без, балалар, ник үзебезнең әти-әниләребезне – иң газиз кешеләребезнең кадерен белмибез, киресенчә, аларны рәнҗетәбез соң? Нигә вакыт-вакыт каты бәгырьле, миһербансыз булабыз? Кая безнең намусыбыз? Шулар яшенә җитеп, ни буласын белмибез, кылган гамәлләргә үкенәбез, тәүбә дә итәбез, ләкин соң була. Гафу үтенергә өлгерә алмыйбыз, теге дөньяга китеп баралар.

Бер гыйбрәтле хәлне тәкъдим итәм.

Хафиз бабай белән Нәсихә әби авылда хөрмәтле, мактаулы кешеләр була, намуслы хезмәт итеп гомер кичерәләр. Уллары Әзһәр дә бик тырыш егет булып үсә, исән-сау Әфган сугышында булып, хәрби хезмәттән кайткач, авылда эшли башлый. Күрше авылдан Тәнзилә исемле кызга өйләнеп, тормыш корып җибәрәләр.

Бер-ике елдан Нәсихә карчык урынга егыла, Тәнзилә авыру каенананы күрә алмый башлый, хәтта каенатасына да начар сүзләр әйтеп, рәнҗетә торган була. Йомшак холыклы Әзһәр дә бу мәсьәләдә дөрес, гадел фикердә булмый, хатынына һәр ике як өчен дә тигез файдалы булган катгый киңәш бирә алмый, хатыны теләгенә кушыла. Озакламый алар яңа йорт җиткереп, көчсез-куәтсез картны, урын өстендә авыр хәлдә яткан карчыкны ташлап, өйдән чыгып китә. Миһербансызлык өстенлек ала.

Хафиз карт белән Нәсихә карчык үз-үзләрен бөтенләй карый алмый башлый. Авылда әти-әниләренә карата кешелексезлекләре турында сүз чыга, улларына башка чара калмый, ул әти-әнисен үзләренә алып кайтырга уйлый. Әзһәр әти-әнисе янына килеп, аларны бик кызгана, гафу үтенә. Билгеле, алар сөенечләреннән нишләргә белми, гафу итә. Тик Әзһәр ниятен тормышка ашыра алмый. Киленнәре карт белән үлем хәлендәге карчыкны ишектән борып җибәрә. Уллары, башка чара калмагач, ата-анасын алып кайтып, шул авып төшәргә торган өенә урнаштыра. Караучысыз, җылы ашсыз-сусыз калган Хафиз бабай белән карчык озак тормый, берсе артыннан икенчесе дөнья куя. Рәнҗеш-каргышның да нәтиҗәләре озак көттерми: Әзһәрне тракторында эшләгәндә паралич суга, ул хәрәкәтсез кала, гөрләтеп яшәр чагында үлеп тә китә. Үләр алдыннан: “Әти-әни мине гафу итмәгән, рәнҗешләре төште, бары шул гына”, – дигән күрше дусты Таһирга. Хәвеф-хәтәр ялгызы гына йөрми дигәндәй, Тәнзилә дә урын өстенә ава һәм газаплы сырхаулардан соң дөньядан китә. Иң кызганычы: балалары Рамил белән Альбина ятим кала. Хәзерге вакытта алар балалар йортында тәрбияләнә. Тик нишлисең? Соңарып кылынган тәүбә, үкенү, гафу үтенү чын күңелдән булмагач, аны тормышка ашыра алмагач, Коръән аятендә әйтелгәнчә, бернинди көчкә ия булмый шул инде. Ата-анага карата тәмле телле, ачык йөзле булу, һәр эштә аларның хәер-догасын, ризалыгын алу, васыятьләрен җиренә җиткереп үтәү – һәр баланың изге бурычы.

Шуны да әйтергә кирәк: ата-ана һәм ир белән хатын арасындагы мөнәсәбәтләр гармониягә һәм татулыкка нигезләнергә тиеш. Бер якның гына, аерым әйткәндә, ир яисә хатын мәнфәгатьләрен генә алга куеп, ата-ананы мыскыллау һәм җәберләү – иң зур гөнаһ, имансызлык. Бер вакытта да гафу итәрлек гамәл түгел!

Роберт ЗАРИПОВ.
Азнакай районы, Урсай авылы.
Категория: Хикәяләр | Просмотров: 36 | Добавил: ilbyak-school | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Наверх
Календарь
«  Ноябрь 2023  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Форма входа
Поиск
Ссылки
Статистика
Рейтинг@Mail.ru
Rambler's Top100
Copyright © 2006—2024 МСОШ с. Ильбяково.
При полном или частичном использовании материалов сайта ссылка на ilbyak-school.ucoz.ru обязательна.
Сайт управляется системой uCoz